Raportowanie ESG – rozwiązanie napędzające zrównoważony rozwój firm

Raportowanie ESG staje się coraz ważniejsze dla firm, biorąc pod uwagę rosnący nacisk na zrównoważony rozwój angażujący wszystkich interesariuszy, od organów regulacyjnych, przez przedsiębiorstwa, po instytucje finansowe i konsumentów.

Dla wielu firm, nawet MŚP, nie jest to już kwestia wyboru: niedawno zatwierdzona dyrektywa w sprawie sprawozdawczości korporacyjnej w zakresie zrównoważonego rozwoju w rzeczywistości rozszerzyła liczbę firm, które mają obowiązek publikowania swoich raportów ESG.

Jednak ze względu na niejednorodność monitorowanych parametrów – które odnoszą się do środowiskowych, społecznych i zarządczych aspektów działalności – jest to trudny i długotrwały proces. 

Właśnie dlatego coraz więcej firm korzysta z Synesgy, rozwiązania, które automatyzuje i certyfikuje proces, zwracając szczegółowe informacje, które nie tylko pomagają firmom określić obecną sytuację, ale także prowadzą je w kierunku poprawy ich wyników w zakresie zrównoważonego rozwoju.

Dlaczego raportowanie ESG nie jest już opcją dla MŚP?

Żadna firma nie może sobie pozwolić na to, by nie monitorować swoich wyników w zakresie zrównoważonego rozwoju, nawet MŚP. W rzeczywistości, podczas gdy wiele małych firm wciąż znajduje się na początku drogi, jeśli chodzi o raportowanie ESG, duże firmy już dawno zostały zmuszone do optymalizacji swoich procesów pod kątem bardziej zrównoważonego rozwoju.

Oznacza to również przyjrzenie się temu, co dzieje się w łańcuchu dostaw, który często składa się z małych firm. Dlatego dla tych ostatnich brak uwzględnienia raportowania ESG oznacza ryzyko samowykluczenia z ważnych możliwości współpracy.

Ale nie tylko to, ponieważ rosnące zapotrzebowanie na wyniki środowiskowe firm sprawia, że raportowanie ESG jest ważną okazją do promowania tożsamości marki.

Jak zwiększyć konkurencyjność poprzez raportowanie ESG

Raportowanie ESG dodatkowo uwzględnia wiele aspektów działalności, które są strategiczne dla konkurencyjności modelu biznesowego. Nie tylko może podkreślić aspekty, które narażają firmę na ryzyko – na przykład jej strategię zaopatrzenia – ale także wiele różnych obszarów, które odnoszą się do jej konkurencyjności (na przykład rotacja pracowników).

Raportowanie ESG jest zatem kompasem, który może pomóc poprowadzić firmy właściwą ścieżką, aby upewnić się, że ich model biznesowy może być zrównoważony i konkurencyjny w czasie. 

Wszystko zaczyna się od danych, które muszą być zarówno dokładne, aktualne, jak i zgodne z uznanymi międzynarodowymi standardami. Standardy są w rzeczywistości kluczowe dla raportowania ESG, ponieważ z jednej strony poświadczają ważność informacji, a z drugiej strony zapewniają wspólne narzędzie pomiarowe, które pozwala porównywać wyniki ESG.

Raportowanie ESG, podejście Synesgy

Chociaż ustandaryzowany proces raportowania ESG jest zatem niezbędny, równie ważne jest, aby ocena uwzględniała specyficzny kontekst, w którym działa firma. Należy zatem wziąć pod uwagę wymogi nałożone przez odpowiednią branżę i przepisy kraju, w którym spółka prowadzi działalność.

Dokładnie to robi Synesgy, dzięki kwestionariuszom opartym na rygorystycznych odniesieniach do globalnych regulacji rynkowych ESG, takich jak United Nations Global Compact (UNGC), Globalna Inicjatywa Sprawozdawcza (GRI), 17 Celów Zrównoważonego Rozwoju ONZ, Wytyczne Europejskiego Urzędu Nadzoru Bankowego dotyczące udzielania i monitorowania kredytów i Taksonomia UE dotycząca zrównoważonej działalności gospodarczej. Ponadto kwestionariusze – które są wypełniane bezpośrednio przez firmę w formie samooceny – zawierają sekcje skupiające się właśnie na otoczeniu rynkowym, w którym działa firma.

Standardy ESG: jak wybrać właściwe wytyczne dla Twojej firmy? Czytaj więcej na Synesgy>>

Intuicyjne i kompletne rozwiązanie do raportowania ESG

Prostota charakteryzuje cały proces, od wypełnienia kwestionariusza po odczytanie wyników, które są wyświetlane za pomocą intuicyjnego pulpitu nawigacyjnego, który pozwala firmie zarówno ocenić ogólny wynik, jak i wyniki w poszczególnych obszarach analizy (biznes, środowisko, społeczeństwo i zarządzanie). 

Jest to zatem rozwiązanie równie intuicyjne, co kompleksowe. W rzeczywistości, oprócz wyniku, dostarczany jest raport, który można pobrać za pośrednictwem platformy (a także certyfikat wyniku ESG).

Raport zawiera bardziej szczegółową analizę wyników ESG firmy, podkreślając najbardziej krytyczne obszary. Właśnie dlatego wybór Synesgy nie tylko zapewnia firmom narzędzie, które może ułatwić raportowanie ESG, ale także cenny przewodnik do poprawy ich zrównoważonego rozwoju.

Skorzystaj z Synesgy, aby skutecznie ocenić i certyfikować poziom ESG Twojej organizacji! >>ZAŁOŻ KONTO<<

Ostatnie

Legislacja

Dyrektywa CSDD – kluczowy element Zielonego Ładu

25 lipca 2024 roku to data, która na stałe wpisze się w kalendarz przedsiębiorstw. Tego dnia Komisja Europejska ogłosiła wejście w życie Dyrektywy CSDD (Corporate Sustainability Due Diligence Directive – CS3D), której celem jest wprowadzenie obowiązku należytej staranności przedsiębiorstw oraz ich partnerów biznesowych (na każdym etapie łańcucha dostaw) do przeciwdziałania oraz łagodzenia negatywnych skutków ich oddziaływania na prawa człowieka i kwestie środowiskowe.

16.09.2024
Studia przypadków

Rekomendacja Kancelarii Corpus Iuris dla Synesgy

O tym, jak strategia ESG staje się integralnym elementem codziennej działalności Kancelarii Corpus Iuris, jak platforma Synesgy wspiera firmę w realizacji celów zrównoważonego rozwoju, oraz jakie długofalowe korzyści płyną z samooceny ESG, opowiada Julita Rudzińska-Piecyk, Prezes Zarządu Kancelarii Corpus Iuris.

13.08.2024
Studia przypadków

Rekomendacja Sfera Finansów dla Synesgy

O roli strategii ESG w prowadzeniu biznesu, wsparciu platformy Synesgy w realizacji celów firmy oraz korzyściach płynących z samooceny ESG, opowiada Rafał Tomkowicz, Prezes Zarządu Strefa Finansów.

19.07.2024
Studia przypadków

Rekomendacja Intrum dla Synesgy

O tym, jak ważna jest strategia ESG dla Intrum, jak platforma Synesgy wspiera firmę w realizacji jej celów oraz jakie korzyści płyną z samooceny ESG, opowiada Agnieszka Surowiec, Brand & Comms Director Market Poland, Intrum.

21.05.2024